Després de que en el tema anterior repasséssim l’evolució històrica de la
legislació davant les noves tecnologies, en el tema 5 ens enfonsem en les TIC a
l’aula i a la metodologia. Aspectes que per a mi son més atractius que els
esmentats en el tema anterior. Per a tractar aquest tema varem comptar amb els
següents articles:
El placer de usar las TIC en educación infantil. Asorey y
Jesús Gil (2009)
Les TIC a l’educació infantil: Espiral.
Competències digitals. Sobre ACOT. Jordi Adell.
Totes aquestes lectures han estat molt interessants i completes a més de
fer-nos veure que realment hi ha molt d’interès en estructura i millorar la
integració de les TIC a les aules d’educació infantil. Record que quan treballàvem
en el tema 3 que tractava sobre les possibilitats ilimitacions del software educatiu, parlàvem de la limitada sortida que
veiem en aquestos ja que ens recordaven a les “fitxes” i veiem l’ integració d’aquestos
més com a un recurs que com a una part realment important dins la nostra possible
metodologia a l’aula.
En aquest moment, i gracies a la lectura d’Adell, “Internet
a l’aula: a la caza del tesoro” em pogut veure que hi ha moltes maneres de
practicar amb els infants les TIC i realment aquesta idea ens va agradar molt
més. A continuació penjo l’esquema realitzat a l’aula:
Per tant, amb aquest tema em pogut comprovar que primerament som nosaltres,
els futurs docents els que devem ser conscients de la importància de la nostra
formació i de tenir assimilades les competències adequades per a poder orientar
als nostres alumnes adequadament i amb practiques educatives que no deixin les
TIC només com a recurs si no que estigui totalment integrada a la metodologia i
a la programació d’aula.
Un altre exemple d’aquesta reflexió va ser la lectura d’Asorey
i Jesús Gil, encara que va causar certa controvèrsia perquè hi havia molts
punts que decidirem que ja no estaven vigents i que es podia innovar més en
aquestos moments, també cal dir que devem ser conscients que les noves tecnologies
evolucionen ràpidament per lo que varem entendre que hi ha que estar pendent i
amb contacte constant amb les TIC per a no perdre el processos nous que es
vagin produint i així poder-ho adaptar a les nostres aules. A continuació
exposo l’esquema realitzat a l’aula:
Com he esmentat anteriorment, amb aquest tema ens donem compte més que mai
de la importància de la nostra formació, i de la gran consciencia que devem
tenir en les nostres capacitats, tant les que ja tenim adquirides com les que
ens queden per assimilar i aprendre. En aquest sentit la metodologia TPACK m’ha
paregut molt interessant ja que òbviament, si un mestre sempre ha tingut que
tenir un coneixement pedagògic i disciplinar, per poder integrar adequadament
les TIC tindrem que tenir un coneixement tecnològic. La combinació d’aquestos
tres coneixements és el que ens farà realment integrar les TIC de manera
adequada i eficaç. A continuació penjo la imatge visual d’aquesta metodologia, la qual a set extreta del blog de Sergio García Cabezas, del "Modelo TPACK. BLog TIC y educación":
Per finalitzar i continuant amb el abans exposat, no puc deixar de banda l’explicació
de Jordi Adell amb les fases de la integració de les TIC i sobre ACOT, les
quals queden molt ben exposades amb el següent esquema i vídeo:
Per tant, com a reflexió final, penso que encara tinc un llarg camí per davant abans d’arribar a la fase d’innovació, encara que no es impossible hi amb esforç i motivació res és impossible, així que només ens queda continuar amb la nostra formació i no perdre l’entusiasme per la nostra feina, encara que les metodologies i les tecnologies canviïn amb el temps.
Fins a la següent entrada!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada