dissabte, 8 de novembre del 2014

Reflexions sobre el tema 3: Possibilitats i limitacions del software educatiu

En aquest tercer tema, em conegut i analitzat els softwares educatius, eines que cada cops més estan en el nostre entorn d’ensenyament. Per a la realització d’aquest tema ens hem orientat amb el següent material didàctic:


Alguna consideraciones en torno al software para educación infantil. Santos Urbina.

Procedimiento básico para el diseño y producción de un multimedia educativo.Valverde.


Mitjançant aquestes lectures i les sessions teòriques realitzades a l’aula em pogut veure com funcionen els softwares educatius com també profunditzar una mica amb conceptes que utilitzem contínuament quan treballem amb la web 2.0 però que molts cops no sabríem descriure. Faig referència a conceptes com “hipertext, multimèdia, hipermèdia, hipervincles...” És curiós com molts cops fèiem servir objectes, i en aquests temps tecnologies com les tablets, telèfons mòbils o ordinadors portàtils dels quals tècnicament no sabem els processos que realitzen ni com s’anomenen pràcticament. Per això aquest tema m’ha fet reflexionar sobre la importància de conèixer bé el materials didàctics, en aquest cas les tecnologies, amb el fi de poder realitzar la meva futura feina d’una manera eficient i adequada per als alumnes. A continuació adjunt l’esquema realitzat a l’aula on desglossem els conceptes anteriorment mencionats i on es pot veure el treballat a les lectures:



Una de les altres coses en respecte als conceptes que he reflexionat es que es increïble com amb el temps la xarxa que compren la web 2.0 s’ha anat estenent i s’ha tornat més complexa, anant adjuntant diversos medis de comunicació, passant de no només text a poder llegir, escoltar i observar vídeos, per a mi això es només un reflex de com es va desenvolupant aquest medi de comunicació dins la nostra societat actual i em fa veure la importància de estar al dia amb les TIC i de tenir uns coneixements tècnics sobre aquests.

Per altra banda, no ens oblidem dels softwares educatius, ha set molt interessant poder interaccionar a l’aula amb diferents softwares d’aquests àmbits per ens van fer veure certs punts que encara s’han de perfeccionar. A continuació present l’esquema realitzat a l’aula:



En un primer moment, vaig pensar que el softwares educatius són eines molts interessants per treballar amb elles a l’aula, a més que és una manera de que els infants estiguin en contacte amb les TIC des de els primers moments i per tant també podem orientar-los des de petits en un bon maneig d’aquestes, que penso que avui dia és molt important ja que molts infants fan un mal ús d’aquestes, un gran exemple seria quants nens podem veure hores i hores jugant amb una “tablet”, aquest abús de temps no es recomanable per a infants ja que no devem oblidar que per a nens tant petits el que tenen que fer es interactuar amb el seu entorn reial.

Sense perdre de vista del que estem reflexionant en aquest moment, que és el software educatiu, un altre pensament que em va sorgir i que també va ser molt comentat a classe va ser com molts d’aquestos softwares ens recorden a les típiques “fitxes” tant tradicionals i tant poc efectives que no ajuden a un aprenentatge significatiu als infants. Encara que són molt atractives visualment, els continguts que presenten no serveixen per aprendre significativament sinó que en la meva opinió les utilitzaria com a reforços de un coneixement treballat a l’aula però no com a base sinó com complement. A continuació penjo un enllaç on podem veure un d’aquestos softwares:


En conclusió, penso que els softwares no és un material que no es pugui utilitzar sinó com en altres molts casos, hi ha que saber-la utilitzar en el seu context que en aquest cas per a mi seria complementari i amb un caràcter lúdic per als infants. Aquí vos deix un vídeo on parla dels softwares educatius (No se a que passa però tots els videos referents a softwares educatius que he trobat tenen una "musiqueta" que carai quin ritme!):




Fins a la següent entrada!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada